انواع مشعل صنعتی | انتخاب بهترین مشعل

انواع مشعل صنعتی

انواع مشعل صنعتی | انتخاب بهترین مشعل

انتخاب مشعل به عنوان قلب تپنده بویلر از اهمیت خاصی برخوردار است. مشعل انرژی حرارتی انواع دیگ ها، هیترها و حتی پکیج های گرمایشی را فراهم می کند.

اساس کار مشعل ها بدین صورت است که با استفاده از سوخت مصرفی و ترکیب با هوا انرژی حرارتی مورد نیاز بویلر را تامین می کند. بنابراین بایستی با دقت بررسی و انتخاب گردد زیرا راندمان بویلر ارتباط مستقیم با نوع مشعل صنعتی دارد.

در انتخاب مشعل به نوع سوخت مصرفی و همچنین ظرفیت دیگ بایستی توجه ویژه داشت و در نتیجه مدل مناسب را انتخاب نمود و مشعل های مورد استفاده در صنعت و مشعل بویلرها و قیمت مشعل از مواردی است که باید با تولید کنندگان مشعل آشنا شوید.

صرفه جویی سوخت در موتورخانه

انتخاب مشعل برای بویلر چگونه است

به طور معمول مشعل ها همراه و متناسب با انواع دیگ (دیگ بخار، دیگ آب گرم، دیگ روغن داغ) انتخاب می شوند و به میزان مصرف سوخت بر حسب لیتر در ساعت و کیلوگرم در ساعت یا گالن در ساعت مشخص می شوند.

با داشتن قدرت حرارتی دیگ و ارزش حرارتی سوخت مایع، می توان نوع مشعل و میزان مصرف سوخت را انتخاب کرد. منتها چون مقداری حرارت سوخت از راه دودکش و تلفات دیگر به هدر می رود، در موقع محاسبه، راندمان مشعل را باید در نظر داشت.

چون بیشتر گازوییل مصرف می شود، می توان مصرف مشعل را از تقسیم قدرت حرارتی دیگ (QB) در حاصل ضرب ارزش حرارتی هر کیلو گازوییل (حدود ۱۰۰۰۰ کیلو کالری) در راندمان مشعل که بین ۶/. تا ۸۵/. است را به دست آورد.

چون وزن مخصوص گازوییل ۸/. است، بنابراین به ازای هر لیتر حدود ۸۰۰۰ کیلو کالری حرارت تولید خواهد شد که این مقدار BTU 32000 است.

اگر راندمان متوسط مشعل ها را ۷۸/. انتخاب کنیم، به ازای هر لیتر گازوییل معادل BTU25000 حرارت تولید خواهد شد. با پیدایش سوخت های مایع و محسناتی که نسبت به سوخت های جامد دارند، روز به روز در مشعل ها پیشرفت حاصل شده است و امروزه تقریبا در اکثر دیگ های حرارت مرکزی و صنایع، سوخت مایع مصرف می شود و در نتیجه وجود مشعل ها ضروری است.

مشعل ها از لحاظ پودر کردن سوخت به سه نوع تقسیم می شوند:

۱- فشاری

۲- با فشار بخار یا فشار هوا

۳- با فشار ضعیف هوا

در نوع فشاری، سوخت با فشار یک تلمبه به داخل دیگ پاشیده می شود و هوا نیز به طور طبیعی از اطراف نازل سوخت پاش وارد می شود.

در نوع دوم، سوخت به وسیله فشار هوا یا بخار به داخل دیگ فرستاده می شود. در این مشعل جریان سوخت از منبع تا پستانک به علت وزن مایع است و گاهی با فشار پمپ ضعیف انجام می گیرد.

در این سیستم به علت فشار هوا و کمپرسور و یا فشار بخار، صدای نسبتا زیادی به وجود می آید که از عیوب مشعل می باشد.

بالاخره نوع سوم، که بیشتر در دیگ های حرارت مرکزی به کار برده می شود و کامل ترین نوع مشعل است و در دو نوع مشعل با فشار کم و مشعل با فشار زیاد ساخته می شوند.

۱-۳-مشعل با فشار کم:

این مشعل تشکیل شده است از یک الکتروموتور و یک وانتیلاتور و یک پمپ سوخت که معمولا روی یک محور قرار دارند و با حرکت الکترو موتور به کار می افتند. پمپ، سوخت را از منبع می گیرد و در داخل لوله مشعل که در انتهای آن نازل قرار گرفته است، فشرده می کند و چون نازل دارای سوراخ های ریزی است، سوخت به صورت پودر به داخل کوره پاشیده می شود.

وانتیلاتور نیز اکسیژن لازم را به وسیله هوای محیط از اطراف نازل داخل محفظه احتراق می رساند. در این حالت برای ایجاد شعله، احتیاج به یک جرقه است که آن نیز از دو سر سیمی که متصل به یک ترانسفورماتور فشار قوی در حدود ۱۲۰۰۰ ولتی است، ایجاد می شود.

این جرقه ممکن است دایمی باشد که در دیگ هایی که محیط گرم کافی ندارند مورد احتیاج است. در این صورت ترانسفورماتور باید دارای قدرت کار همیشگی باشد و یا ممکن است جرقه به طور متناوب باشد. یعنی در موقع شروع احتراق چند لحظه جرقه زده شود و پس از گرم شدن کوره، جرقه قطع شود.

در این نوع مشعل ها وسایل دیگری مانند مانومتر و صافی روغن و شیر برقی – سلونویید ولو – نیز به کار برده می شود.

شیر برقی به خصوص وقتی که منبع سوخت بالاتر از مشعل باشد، حتما لازم است، چون ممکن است پمپ سوخت خوب آب بندی نباشد و هنگامی که مشعل کار نمی کند، سوخت، قطره قطره وارد کوره و تبخیر شود که در موقع روشن شدن مجدد تولید انفجار خواهد کرد. ولی با وجود شیر مربوطه چون به محض از کار افتادن موتور راه سوخت نیز بسته می شود. از دیگ محافظت کامل به عمل می آید.

پمپ های مشعل معمولا یک طبقه هستند و در بعضی موارد ممکن است دو طبقه باشند. در حالتی که منبع سوخت پایین تر از مشعل باشد، وجود پمپ دو طبقه ضروری است.

در این مشعل ها مقدار هوا و مقدار سوخت به وسیله دریچه تنظیم هوا و شیر تنظیم سوخت که به ترتیب اطراف وانتیلاتور (بادرسان) و روی پمپ قرار دارند، کنترل می شود.

عمل راه افتادن و از کار افتادن مشعل به وسیله فرمان خودکاری مانند ترموستات دیگ و کنترل دود که گاهی به جای آن سلول فتو الکتریک به کار می رود، انجام می گیرد.

۲-۳- مشعل با سوخت مایع سنگین:

این مشعل نیز مانند مشعل قبلی است، با این تفاوت که به جای وانتیلاتور، یک دمنده به کار رفته و پمپ آن نیز مناسب با درجه غلظت مایع سوخت انتخاب شده است.

 

ما در این مقاله ۳ مدل از بهترین برندهای در حال حاضر در ایران فعالیت می کنند را به شما معرفی خواهیم کرد تا شما بتوانید انواع مشعل صنعتی را شناخته و بهترین را انتخاب نمایید.

انواع مشعل صنعتی

مشعل گرمیران:

شرکت گرم یران تولیدات خود را با طراحی دو نوع مشعل گازسوز از سال ۱۳۵۹ شروع نموده و با بهره گیری پشتوانه علمی خود توانسته است در زمینه انواع مشعل های گازسوز، گازوئیل سوز، مازوت سوز، دوگانه و سه گانه در ظرفیت های مختلف فعالیت خود را گسترش دهد.

این شرکت در حال حاضر بیش از ۷۰۰هزار دستگاه از انواع مشعل طراحی و ساخته است که این به نوبه خود رکوردی چشمگیر می باشد.

مبحث استانداردسازی محصولات به منظور افزایش راندمان یکی از مواردی است که همواره مورد توجه بنیان گذاران گرمیران بوده و هست و با این نگرش موفق به دریافت گواهینامه های ذیل شده است:

  • نشان استاندارد ملی ایران
  • نشان DIN EN676:2008 برای مشعل های گازی
  • نشان DIN EN 267:1999 برای مشعل های گازوئیلی
  • گواهینامه های سیستم مدیریتی تضمین کیفیت ISO 9001:2008
  • مدیریت زیست محیطی ISO 14001:2008
  • مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای OHSAS 18001:2007

محصولات این شرکت منحصر به مشعل نمی باشد و در زمینه های دیگری مانند انواع تولید رادیاتور، فن کوئل، پکیج، هواساز و شیر برقی فعالیت می کند.

همچنین این شرکت در سال ۹۹ به عنوان واحد نمونه صنعتی در ششمین سال متوالی معرفی گردیده است.

پارس مشعل:

شرکت پارس مشعل با تولید مشعل تحت لیسانس شرکت OERTLI سوئیس در شهرک صنعتی محمودآباد اصفهان در سال ۱۳۶۱ آغاز نمود. این شرکت در طول سال‌های آغازین فعالیت خود ضمن پاسخگویی به نیاز روز افزون صنایع داخلی، با انتقال تکنولوژی طراحی و ساخت مشعل از یکی از معتبرترین سازندگان اروپایی، دانش طراحی مشعل را بومی نمود.

هم‌اکنون مشعل‌های خانگی و صنعتی تک‌سوخت، دو‌گانه‌سوز و سه‌گانه‌سوز پارس مشعل با توان حرارتی ۱۲/۵ کیلووات تا ۲۰ مگاوات و با تمام سوخت‌های رایج مانند گاز، گاز مایع، گازوئیل و مازوت درقالب بیش از ۱۲۰ مدل مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

شرکت پارس مشعل با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه تحقیق، طراحی و ساخت مشعل و همچنین ارتباط مستمر با تولیدکنندگان معتبر خارجی با توجه به نیاز داخلی کشور توانایی طراحی و تولید مشعل‌های منحصر به فرد صنعتی با ظرفیت‌های بالا برای صنایع نفت و پتروشیمی، گاز، سیمان و نیروگاه‌ها را دارد.

من جمله فعالیت های واحد تحقیق و توسعه شرکت پارس مشعل می‌توان موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت مشعل ۲۰ مگاواتی با عملکرد تدریجی
  • شبیه‌سازی شعله و احتراق سوخت در مشعل‌های نیمه صنعتی پارس مشعل جهت بهینه‌سازی
  • بررسی اثرات و ارتباط پیشگرم نمودن هوای ورودی به مشعل با افزایش راندمان و میزان تولید آلاینده‌ها
  • افزایش راندمان مشعل‌های تولیدی از طریق بهینه‌سازی پارامترهای مالی، کاهش میزان آلایندگی و تنوع قطعات
  • شبیه‌سازی اجزاء، فرآیند احتراق و ایجاد تغییرات در شعله سیستم سوخت جهت افزایش راندمان مشعل‌های تولیدی و کسب نتایج مطلوب آزمایشگاهی در این زمینه

چندین دهه تجربه، دانش فنی و استفاده از نتایج طرح‌های تحقیقانی انجام شده در پیشرفت پروژه‌های صنعتی کارشناسان شرکت پارس مشعل را قادر به تحلیل و بررسی مشکلات صنعتی در خصوص مشعل‌ها و ارائه راه‌حل‌های مناسب در این زمینه نموده است.

مشعل اشتعال اراک:

شرکت اشتعال اراک از سال ۱۳۸۲ اقدام به مدرنیزه کردن خطوط تولید خود نموده است و امروز با ۶۰ دستگاه ماشین آلات مجهز تولید که ۴۰ دستگاه آن ماشین تراش و فرز سنترهای مختلف CNC می باشد قدم به عرصه تولید محصولاتی گذاشت که از تکنولوژی بالایی برخوردار می باشد.
اشتعال اراک با گذشت ربع قرن تجربه و رشد کیفی و کمی شرکت در زمره بزرگترین و معتبرترین سازندگان تجهیزات دیگ های بخار آبگرم و روغن داغ در ایران و خاورمیانه می باشد.
مشعل های تولید شده شامل :

  • مشعل های دو گانه سوز (گاز-گازوئیل، مازوت)
  • روتاری کاپ (ROTARY CUP)
  • مشعل های جت فشار(PRESSURE JET)

مشعل های اشتعال اراک مطابق با استانداردهای جهانی از مرغوب ترین مواد و بر اساس آخرین یافته ها در تکنولوژی احتراق ساخته شده و کلیه اجزاء آن دارای کارایی و کیفیتی بالا می باشند در نتیجه مشعل های ساخته شده قابل اطمینان و دارای بازدهی مطلوب می باشند.

اجزاء و قطعات مشعل در نوع خود از مرغوب ترین انواع موجود در دنیا بوده و تمامی این قطعات قبل از قرار گرفتن بر روی خط تست می گردند و نهایتا مشعل تولید شده به طور کامل تست مضاعف می گردد و به این ترتیب کارائی مشعل ها، توانایی و اطمینان آنها در مدت زمان طولانی ضمانت شده است.

مشعل های اشتعال اراک به صورتی طراحی شده اند که قطعات منفصله آن به سهولت قابل دسترسی کامل بوده و به راحتی می توان آنرا سرویس نمود. در جهت جلوگیری از آلودگی هوا، قطعات قابل تنظیم و احتراق به طور کامل انجام می شود.

اطلاعات بیشتر:

مشعل بویلر چگونه عمل می کند؟

انواع مشعل های گازی و گازوئیلی

محاسبه ظرفیت مشعل در دیگ بخار (بویلر بخار)

برای اطلاع از انواع مدل و قیمت مشعل دیگ و مشعل صنعتی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

۰۵۱۳۸۴۷۲۵۳۶ – ۰۹۰۵۴۲۷۱۷۲۰ کارشناس فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *