منظور از دیگ بخار استاندارد چیست؟

دیگ بخار غیراستاندارد- گواهی استاندارد مشهد بویلر

دیگ بخار استاندارد چیست؟

ساده و خلاصه این که دیگ بخار زمانی استاندارد می باشد که:

۱- سازنده، پروانه استاندارد داشته باشد

۲- گواهی بازرسی حین ساخت از شرکت مورد تایید سازمان استاندارد (نه اداره کار) داشته باشد.

متاسفانه برخی افراد کلاهبردار و سودجو با جایگزین کردن گواهی بازرسی ادواری اداره کار به جای گواهی حین ساخت دیگ بخار اقدام به کلاهبرداری و فروش دیگ های بخار غیر استاندارد به مشتریان محترم می نمایند.

لطفا به این دقت شود:

گواهی بازرسی حین ساخت به معنای گواهی صادر شده توسط شرکت های معتبر مورد تایید سازمان ملی استاندارد بوده که پس از کنترل تمام فرآیندهای تولید سازنده دارای صلاحیت صادر و به همراه پلاک تحویل می شود.

گواهی بازرسی ادواری به معنای بازرسی های سالانه تحت نظارت اداره کار می باشد و فقط برای بررسی وضعیت کار دیگ بخار در حال کار می باشد و طبق قوانین هیچگاه کیفیت استاندارد دیگ بخار بازرسی شده را مشخص نمی کند.

لذا کلاهبرداران با همکاری برخی بازرسان اداره کار اقدام به صدور گواهی بازرسی برای دیگ های بخار با فرآیند تولید غیر استاندارد نموده و لذا با این سودجویی متاسفانه باعث اشتباه و فریب برخی خریداران محترم می شوند.

 

لیکن دوستان گرامی با توجه به وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار از قبیل انفجار دیگ بخارغیراستاندارد و به دنبال آن ایجاد خسارت های جانی و مالی، سبب اهمیت بیش از پیش بویلر استاندارد شده است.

توجه داشته باشید آخرین انفجار در ۳۰ بهمن ۹۹ رخ داد که در طی آن دیگ بخار غیراستاندارد در شهر بابل منفجر شد که متاسفانه سه کشته و سه مصدوم بر جای گذاشت.

تا به الان بارها و بارها از اهمیت دیگ بخار استاندارد و غیراستاندارد صحبت کرده ایم، اما منظور ما از استاندارد چیست و به چه دیگی استاندارد می‌گوییم؟

در این مقاله تلاش کردیم به جوانب مختلف این موضوع بپردازیم. لطفا با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا از نکاتی که در هیچ جای دیگری صحبت نشده، مطلع شوید.

چرا دیگ بخار غیراستاندارد خریداری می‌کنید؟

در ابتدا بیایید با این پرسش شروع کنیم که چرا عده ای بحث استاندارد دیگ و بویلر را بی اهمیت می‌دانند و اقدام به خرید بویلر غیراستاندارد می‌کنند؟

قطعا تنها انگیزه برای انجام این کار پرداخت هزینه کمتر است که الان به جوانب این عمل می‌پردازیم. اگر فردی صرف هزینه کمتر، اقدام به خرید دیگ بخار غیراستاندارد کند، دو حالت اتفاق می افتد:

۱-در بهترین حالت فقط دیگ بخار دچار خرابی های پی در پی می‌شود:

دلیل این اتفاق بر می گردد به اینکه سازنده دیگ غیر استاندارد با توجه به اینکه هیچ نظارتی بر روی کار توسط  بازرس فنی شخص ثالث نداشته لذا برای تعیین اندازه، ابعاد، جنس متریال و روش های ساخت هر کاری که به صلاح خودش بوده انجام داده است و درنتیجه از هر نوع مواد و با هر ضخامتی و با هر نوع جوشکاری تولید کرده است.

طبیعتاً این افراد سودجو از سود خود که صرفنظر نکرده اند و لذا از کیفیت چشم پوشی کرده اند و دیگ بخار با قیمت کمتر تولید نموده اند و در نتیجه که خریدار باید هزینه زیادی صرف جوابگوی ظرفیت نبوده و خرابی ها و تعمیر و سرویس آن کند.

 

۲-در بدترین حالت انفجار رخ می‌دهد:

که طبیعتا خسارات زیادی را به وجود می آورد و علاوه بر هزینه هنگفت مالی، ضررهای انسانی است که به هیچ وجه قابل جبران نمی باشد.

دوستی در این خصوص از استان همدان تعریف می کرد که در شهرک صنعتی محل کار ایشان یکی از صنعتگران زمانی که ماشین آلات خود را از کشور چین خریداری نمود، یک دستگاه دیگ بخار هم به همراه تجهیزات وارد و نصب نمود و زمانی که این دیگ منفجر شد و ایشان به محل رفت و وضعیت وخیم کارگران را که پوست بدن آنها به دلیل بخار داغ جدا شده بود را دید که درنهایت نیز باعث مرگ آنها شد، با خودش عهد بست به هیچ وجه هیچ محصول غیر استاندارد تهیه نکند.

در هر دو حالت این شما هستید که متضرر می‌شوید، پس به نظرتان به صرفه نیست بویلری استاندارد با قیمت بالاتری خریداری کنید و خودتان را از رنج و اضطراب بعدش رها کنید؟

 

بیمه دیگ بخار

بهتر است بدانید طبق قانون بیمه، اگر بویلری دچار انفجار شود، غیراستاندارد تلقی شده و بیمه هیچ مسئولیتی در قبال خسارت‌های به وجودآمده اعم از جانی و مالی بر عهده نمی‌گیرد و جبران تمامی خسارات وارد شده بر عهده خریدار دیگ می‌باشد.

پوشش بیمه ای در حوادث انفجار دیگ بخار

دیگ بخار استاندارد

منظور از دیگ بخار و پلاک بازرسی دیگ بخار چیست؟

با توجه به تولید زیاد دیگ غیراستاندارد هدف از این مطلب اطلاع رسانی زیاد به خریداران محترم  دیگ بخار در جهت اهمیت پلاک بازرسی دیگ بخار می باشد.

بنابر قوانین سازمان ملی استاندارد باید برای تولید دیگ بخار موارد ذیل وجود داشته باشد:

  • حتما تولید کننده دارای مجوز یا پروانه استاندارد با شماره ملی مخصوص به خود باشد.
  • حتما باید تمام مراحل تولید دیگ توسط شرکت های دارای صلاحیت بازرسی شوند و در نهایت برای دیگ ساخته شده گواهی و پلاک بازرسی صادر شود.

این به معنای آن است که حتی اگر شرکتی یا تولید کننده ای پروانه استاندارد داشته باشد و بدون نظارت بازرسی دیگ بخار تولید کند دیگ غیراستاندارد می باشد و تولید آن خلاف قوانین کشور است.

در تصویر زیر پروانه استاندارد صنایع دما بخار مشهد برای تولید دیگ‌ بخار را مشاهده می نمایید:

گواهینامه استاندارد ایران صنایع دما بخار مشهد

گواهینامه استاندارد ایران صنایع دما بخار مشهد

نکات مهمی که در زمان خرید دیگ بخار باید به آن توجه شود:

خریداران محترم در زمان مراجعه به تولید کنندگان حتما باید موارد ذیل را از ایشان درخواست کنید:

  • مشاهده تصویر پروانه استاندارد دارای اعتبار

توجه ۱: برای تعیین اعتبار میتوانید از طریق ارسال کد ۱۰ رقمی به شماره پیامک سازمان اقدام نمایید

توجه ۲: حتما به اسم تولید کننده درج شده در پروانه و نام تولید کننده فروشنده دیگ توجه شود.

  • درخواست اسم شرکت بازرسی کننده و در صورت نیاز تماس با شرکت معرفی شده و درخواست گواهی صلاحیت شرکت بازرسی که از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده است.

لازم به ذکر است متاسفانه با توجه به کم دقتی و بی توجهی خیلی از خریداران، برخی فروشندگان اقدام به تولید دیگ های بخار بی کیفیت در طی مراحل تولید بسیار غیر استاندارد می نمایند.

 

مسئولیت انفجار دیگ بخار با چه کسی است؟

نمونه پلاک طلایی بازرسی

نمونه پلاک طلایی بازرسی

باید توجه داشت که قانونا دیگ بخار غیر استاندارد اگر منفجر شود تحت هیچ نوع بیمه ای نخواهد بود و تمام مسئولیت ها فقط متوجه خریداران می باشد.

اهمیت گواهی و پلاک بازرسی دیگ بخار در قوانین کشور مانند گواهی و امضای مهندس ناظر ساختمان می باشد و مسئولیت اینکه محصول استاندارد ساخته شده باشد فقط متوجه شرکت بازرسی صلاحیت دار می باشد.

لذا به خریداران توصیه می شود با توجه به اخبار انفجار دیگ های بخار غیر استاندارد و مسئولیت های سنگین قانونی در خصوص خسارت های مادی و انسانی بهتر است قبل از خرید دیگ های بخار اعم از کوچک و بزرگ، کارواش بخار یا غیره در خصوص اهمیت استاندارد بودن و پلاک و گواهی بازرسی بررسی لازم انجام شود.

برای آشنایی بیشتر شما خوانندگان عزیز نمونه پلاک طلایی بازرسی صادر شده برای یکی از محصولات صنایع دما بخار را در شکل مشاهده می نمایید:

همچنین گواهینامه ای مانند شکل زیر توسط شرکت بازرسی صادر می شود که نشان دهنده تایید شدن دستگاه فوق در تست ها و آزمون های حین ساخت می باشد.

صنایع دما بخار مشهد تولیدکننده انواع بویلرها با نشان و پلاک استاندارد و زیر نظر موسسه بازرسی ISQI معتبرترین شرکت بازرسی در کل کشور فعالیت می کند. کلیه محصولات تولیدی این شرکت دارای یک سال گارانتی ساخت و ۱۵ سال خدمات پس از فروش می باشد.

برای اطلاع از شرایط فروش دیگ های بخاری تولیدی و قیمت دیگ بخار در اندازه های مختلف با شماره تلفن های ۰۵۱۳۸۴۷۲۵۳۶ و ۰۹۳۸۸۰۳۷۴۴۰ تماس بگیرید یا فرم درخواست دیگ بخار را پر نموده و از مشاوره رایگان کارشناسان فنی و خبره این شرکت بهره مند شوید.

 

به چه بویلری استاندارد می‌گوییم؟

به دلیل اینکه دیگ بخار جز مخازن تحت فشار محسوب می‌شود، سازمان ملی استاندارد ایران با استفاده از استاندارد بسیار خوب بین المللی (BS2790) اقدام به تهیه استاندارد ملی به شماره ۴۲۳۱ نموده است.

این استاندارد ملی اجباری بوده و هر تولید کننده صلاحیت دار ملزم به رعایت آن بوده و برای اینکه بر مراحل تولید نظارت دقیق انجام شود این کار بر عهده شرکت های معتبر بازرسی می باشد.

در یک تعریف ساده تر می توانیم بگوییم، دیگی استاندارد تلقی می‌شود که تحت نظارت کامل شرکت های بازرسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد تولید گردیده باشد.

لذا شرکت های بازرسی معتبر که دارای گواهی تایید صلاحیت از سازمان ملی استاندارد می باشند باید برای بازرسی دیگ موارد ذیل را بررسی نمایند:

  1.  شرکت تولیدکننده دارای مجوز یا پروانه استاندارد می باشد.
  2. شرکت تولید کننده قرارداد بازرسی داشته باشد.
  3. شرکت تولید کننده تجهیزات و امکانات فنی مورد نیاز داشته باشد.
  4. شرکت تولید کننده واحد کنترل کیفیت مورد تایید داشته باشد.
  5. شرکت تولید کننده نیروی جوشکار و فنی مورد تایید داشته باشد.

بنابراین طبق تعریف بیان شده، اگر شرکت یا تولیدکننده ای دارای پروانه استاندارد باشد ولی بدون نظارت بازرسی دیگ تولید کند، غیراستاندارد محسوب شده و تولید آن خلاف قوانین کشور می‌باشد.

 

آیا گواهی ایزو، دلیلی بر استاندارد بودن بویلر است؟

برای تشخیص دیگ بخار استاندارد، گواهی استاندارد به تنهایی کافی نیست چراکه سودجویان، با تهیه مدارک و گواهی های ایزو تقلبی به نام استاندارد و یا ارائه هر گواهی دیگر به غیر گواهی استاندارد نظیر ایزو، از نظر قانون هیچ گونه ارزش و اعتباری ندارد.

تنها گواهی قابل قبول قانون، گواهی استاندارد از یک شرکت فنی معتبر می‌باشد و ارائه هر گواهی دیگر مبنی بر استاندارد بودن دیگ، مطابق قانون سازمان ملی استاندراد جرم محسوب می‌شود.

 

وظیفه شما به عنوان خریدار بویلر جیست؟

شما به عنوان یک خریدار هوشمند، باید در هنگام خرید بویلر، نکات زیر را رعایت فرمایید:

  • تصویر پروانه استاندارد دارای اعتبار را مشاهده کنید.
  • به اسم تولیدکننده درج شده در پروانه و نام تولیدکننده فروشنده دیگ توجه کنید.
  • برای تعیین اعتبار فقط کافی است کد ۱۰ رقمی درج شده در پروانه استاندارد را به شماره پیامک سازمان ارسال فرمایید.
  • حتما متوجه باشید که دیگ مورد تایید کدام شرکت بازرسی فنی می‌باشد و در صورت نیاز با شرکت معرفی شده تماس گرفته و گواهی صلاحیت شرکت بازرسی که از سازمان ملی استاندارد دریافت کرده است را مشاهده کنید.

مسئولیت خریدار دیگ بخار چیست؟

 

اهمیت دیگ بخار استاندارد

اهمیت دیگ بخار استاندارد به این دلیل است که استفاده از دیگ بخار استاندارد در ظرفیت های ۳ تن بخار ، ۵ تن بخار و ۱۰ تن بخار در صنایع مختلف و علی الخصوص در صنایع غذایی بسیار رایج می باشد.

با توجه به مشکلاتی که استفاده از دیگ بخار غیر استاندارد در صنایع مختلف بوجود آورده، توجه به استاندارد بودن دیگ های بخار از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

دیگ بخار دستگاهی است که سبب تولید بخار با فشارهای بالا می گردد و این دستگاه ها از لحاظ کیفیت ساخت بسیار مهم می باشند.

نکته مهم:

بر اساس قوانین دولتی استفاده از دیگ بخار مشروط بر استاندارد بودن آن گردیده است و خریداران دیگ بخار با کیفیت های غیراستاندارد مجرم شناخته می شوند.

 

انفجار دیگ بخار غیراستاندارد

تاریخ حوادث بسیار زیادی را برای دیگ های بخار غیر استاندارد رقم زده است که متاسفانه سبب انفجارهای مهیبی گردیده است که باعث ایراد خسارت های مالی و جانی بی شماری شده است.

در همین خصوص هر روزه شاهد اخبار ناگواری از اقصی نقاط جهان هستیم. مطالعه مقالات زیر که با تاسف اخبار مربوط به حوادث ناگوار در این زمینه می باشد اهمیت دیگ بخار استاندارد و استفاده از آن در صنایع مختلف را بیشتر مشخص می کند:

وظیفه خریداران دیگ بخار

کوتاهی برخی از کارفرمایان و یا خریداران در بررسی مدارک شرکت های تولید کننده دیگ بخار و یا استفاده از دیگ های بخار بی کیفیت استوک و دست دوم سبب رشد چشمگیر تولید کنندگان و فروشندگان دلال و غیر مجاز گردیده است

امروزه هر مشتری باید برای خرید خود به دلایل بسیار واضح حداقل کیفیت و ایمنی را مد نظر قرار دهد. پس لازم است در هنگام سفارش و خرید دیگ بخار مدارک و استانداردهای لازم را از فروشنده درخواست نمایید تا در آینده با پشیمانی مواجه نشوید.

 

معرفی دیگ بخار ژنراتوری دیگی بدون انفجار!

متاسفانه کم نیستند، افراد سودجویی که صرف هزینه کمتر، اقدام به تولید بویلر غیراستاندارد می‌کنند و سبب بروز حوادث ناگوار می‌شوند. امروزه کاربرد بخار در صنایع مختلف، سبب شده که مردم نیاز زیادی به دیگ بخار پیداکنند.

همانطور که در ابتدا گفتیم به دلیل اینکه دیگ بخار جز مخازن تحت فشار محسوب می‎شود، نحوه استفاده از آن نیز بسیار مهم است و افراد عادی بدون آموزش قادر به کارکردن با بویلر نیستند.

بنابراین استفاده از بویلر در صنایع کوچک تر مانند کارواش و …، یک معضل محسوب می شد. در نهایت با توجه به معایب بویلر، مهندسین دما بخار مشهد بر آن شدند که دستگاه بخار فوری صنعتی ژنراتوری طرح واترتیوب را برای اولین بار در ایران طراحی و تولید کنند. این دستگاه به دلیل طراحی منحصر به فرد خود، صد در صد ایمن بوده و خطر انفجار در آن صفراست.

دیگ بخار فوری ژنراتوری ۲ تن

از دیگر مزایای عالی این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و راه اندازی آسان
  • ایمنی بالا و ضد انفجار بودن
  • تولید بخار فوری تنها در ۵دقیقه
  • کاهش مصرف سوخت
  • عدم نیاز به تاسیسات و لوله کشی
  • قابل جابه جایی آسان
  • سرویس و نگهداری آسان
  • وزن و ابعاد کوچکتر و ظاهر شکیل تر
  • تولید سر و صدای کمتر

دستگاه بخار صنعتی ژنراتوریدیگ های بخار بر اساس رده ۱ استاندارد BS-5500 عمل می کنند.

نکات کلیدی

۱. همخوانی با استاندارد

به ندرت پیش می آید که همخوانی کامل با شرایط رده ۱ استاندارد برای دیگ های بخار مشخص نشده باشد. به یاد داشته باشید که ارزیابی و گواهی های مستقل، الزامات همخوانی کامل با BS-5500 است.

 

۲. مواد

اگر از مواد ((متفرقه)) استفاده میشود تمام خواص مواد باید به شکل کامل بررسی شود. وارسی های لازم برای صدور مجوز استفاده از مواد در بخش ۲ از BS 5500 مشخص و تعریف شده اند.

بررسی کنید که تمام مواد قطعات تحت فشار به درستی مشخص و نشانه گذاری شده اند و تا منبع تولید قابل ردیابی باشد. به عنوان راهنمایی فولادهای پر آلیاژ باید دارای گواهی EN 10 204 3 IA باشند و دیگر قطعات تحت فشار بر اساس ۳.IB ردیابی می شوند. اما این گواهی اجباری نیست.

 

۳. بازرسی ساخت

آماده سازی اتصال جوش را (پس از خال جوش زدن) برای اطمینان از درستی اندازه ی فاصله ی میان دو لبه اتصال در ریشه جوش و دقت تنظیم و هم ترازی به دقت بررسی کنید و وجود هر نوع انحراف را با دقت کامل وارسی کنید. رواداشت ها و همترازی ها بسیار مهم هستند.

 

۴.مستند سازی

گواهی نهایی باید بر اساس فرم X که در بخش ۱ از  BS 5500 نشان داده شده است بررسی کنید که عبارت های درست مورد استفاده قرار گیرند.
برای آگاهی از متن کامل  استاندارد BS-5500 به فایل پی دی اف مراجعه فرمایید:
استاندارد BS-5500

 

تشخیص بویلر بخار استاندارد از غیر استاندارد

امروزه با پیشرفت صنعت تولید بویلر و دیگ بخار در تمام دنیا، ما شاهد ارائه راهکارهای متعددی برای تشخیص کیفیت آن‌ها می باشیم که معروف ترین این راهکارهای فنی همان کدها و استاندارد های تهیه شده توسط سازمان های بین المللی معتبر می باشند.

از مهمترین این سازمان‌ها می توان به سازمان استاندارد انگلستان (BS)، سازمان انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME) ،سازمان بین المللی ISO و در نهایت سازمان DIN آلمان اشاره کرد.(لازم به ذکر که برخی سازمان های اروپایی در یکدیگر تحت عنوان EN ادغام شده اند.)

در کشور ما نیز موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به عنوان تنها متولی کنترل بر کیفیت محصولات و تامین کننده مدارک فنی معتبر در زمینه استاندارد دیگ های بخار فعالیت های بسیار گسترده ای انجام داده است.

که از مهم ترین این فعالیت ها می توان به تدوین استاندارد ملی ۴۲۳۱ برای طراحی ،ساخت و تولید دیگ بخار و همچنین اجرای کنترل نظارتی بر تولید کننده ها و بازار فروش می توان نام برد.

مقاله مرتبط: دانلود استاندارد دیگ بخار و دیگ آب گرم

بعد از این مقدمه کوتاه برای علاقه مندان به خرید دیگ بخار برخی موارد بسیار مهم در تشخیص کیفیت ذکر می گردد که امیدواریم مشتریان محترم توجه بیشتری به این موارد داشته باشند.

 

دارا بودن صلاحیت فنی و قانونی تولید کننده

در کشورما تولید کنندگان بی شماری هستند که اقدام به تولید دیگ بخار می نمایند ولیکن تعداد مشخصی از آن‌ها هستند که دارای امکانات فنی لازم و مجوزهای قانونی می باشند.

لذا در مرحله اول مشتریان محترم بایستی در خصوص توانایی فنی تولید کننده کسب اطلاع نمایند و بهترین روش نیز درخواست مجوز و پروانه استاندارد از شرکت مربوطه می باشد زیرا این مجوزها زمانی به تولید کنندگان داده می شود که از فیلترهای فنی و قانونی آن اداره عبور نمایند.

 

دارا بودن قرارداد بازرسی با شرکت معتبر فنی

با توجه به الزام قانونی اداره استاندارد در خصوص کنترل فرآیندهای تولید دیگ بخار توسط شرکت ها صلاحیت دار فنی، این امر به شرکت های تحت عنوان بازرسی اطلاق می گردد که پس طی مراحل قانونی از اداره استاندارد موفق به اخذ مجوز می گردند در کشور ما مهم ترین شرکت های بازرسی در خصوص دیگ بخار شرکت بازرسی فنی (ISQI) و شرکت بازرسی ناظرکاران می باشند

که شرکت اول یک شرکت قوی، با تجربه و دولتی است به نحوی که بازرسی بویلر بخشی از فعالیت هایش می باشد و شرکت دیگر یک شرکت خصوص می باشد.

در خصوص اینکه کدامیک از این دو شرکت دارای کیفیت نظارتی بالاتری می باشند لازم به ذکر است که بیشتر تولید کنندگان بزرگ دیگ بخار به دلیل توانایی و دانش فنی، با شرکت (ISQI) کار می کنند و تولید کنندگانی که به دنبال تولید راحت تر محصول استاندارد دیگ بخار می باشند از همکاری با شرکت دیگر سود می برند.

بنابراین این وظیفه مشتری است که در خصوص اینکه چه شرکت بازرسی بهتر عمل می کند تحقیق نماید و بعد از به دنبال خرید از تولید کنندگانی باشد که قرارداد بازرسی با شرکت مورد نظر دارند.

 

فاکتور قیمت دیگ بخار

قیمت از فاکتورهایی است که بعد از کیفیت برای اکثر مشتریان از اهمیت برخوردار است لذا این آیتم نباید به عنوان عامل اصلی در خرید دیگ بخار باشد چراکه ناخواسته شما به کیفیت فنی مورد نظر و لازم نخواهید رسید.

علاوه بر موارد بسیار مهم فوق که ذکر شد، بررسی تمام آیتم های موثر در کیفیت و قیمت دیگ بخار بسیار متفاوت و گیج کننده است، لذا افراد کمی هستند که می توانند تمام موارد مهم را در نظر بگیرند و خرید مطمئنی داشته باشند لذا برخی از این موارد بر حسب تجربه به صورت خلاصه در ذیل ارائه می گردد امیدواریم مفید واقع گردند:

  1. میزان دقت و کیفیت نقشه فنی شرکت از حیث محاسبات استحکام و مقاومت مکانیکی و محاسبات حرارتی (فرآیندهای تولید دیگ بخار)
  2. میزان اعتبار مدارک و مستندات مربوط به مواد اولیه تهیه شده و مدارک کنترلی (فرآیندهای تولید دیگ بخار)
  3. میزان اطمینان از کیفیت و نوع فرآیند جوشکاری مطابق دستورالعمل های فنی تایید شده (فرآیندهای تولید دیگ بخار)
  4. میزان اطمینان از آزمون های صورت گرفته در تولید (فرآیندهای تولید دیگ بخار)
  5. بررسی نوع تجهیزات کنترلی موجود از حیث کیفیت و تعداد (تجهیزات و لوازم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *