راندمان بویلر چیست

راندمان بویلر– بدون شک وقتی موضوع خرید یک سیستم بخار جدید مطرح می شود، راندمان بویلر مهم ترین و پرکاربردترین اصطلاح است. متاسفانه، به نظر می رسد هدف صنعت، گاهی اوقات دشوار کردن درک فرآیند راندمان دیگ بخار است.

این امر از طریق مجموعه ای از اصطلاحات و معادلات ارائه شده به زبان مهندسان کارکشته اتفاق می افتد که برای تازه کارها و کاربران معمولی ذره ای معنی نمی دهد در حالی که عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به راندمان و کارآمدی دیگ کمک کند و فهمیدن کامل این اصطلاحات و معادلات مهم نیست.

با این حال، آگاهی از این اصطلاحات و اصول می تواند به خریدار کمک کند تا به یک تصمیم مطمئن برسد.

این مقاله موضوع راندمان دیگ بخار را توضیح می دهد و نحوه ارتباط آن با خرید جدید را بیان می کند و به سوالات مهمی که خریداران باید از تامین کنندگان احتمالی بپرسند پاسخ می دهد

چرا راندمان مهم است؟

اهمیت بهره وری به قبض سوخت برمی گردد. در طرح متوسط صنعتی، هزینه نهایی یک سیستم بخار جدید، که شامل تحویل و نصب می شود، در مقایسه با مقدار سوختی که یک دیگ بخار در طول عمرش صرف می کند، کمرنگ است.

صرف دو تا سه برابر این مقدار برای سوخت در سال اول غیرمعمول نیست و این نشان دهنده هزینه سالانه ای است که در طول کارایی دیگ صرف می شود.

راندمان بسیار مهم است زیرا مستقیماً بر هزینه های سالانه یک تاسیسات تأثیر می گذارد و تنها 1٪ می تواند برابر با ده ها هزار دلار باشد.

با این حال طبیعتا تمایل به سمت صرف هزینه کمتر نسبت به قبل می باشد و این تصمیم (ایجاد بهره وری) می تواند منجر به ایجاد صدها هزار دلار مازاد و استفاده آن برای سوخت در سال های آینده شود.

 

راندمان چیست؟

راندمان دیگ نشان دهنده تفاوت بین انرژی ورودی و خروجی یک واحد است که به صورت درصد بیان می شود، یا اینکه دیگ بخار قادر به تولید چه مقدار بخار نسبت به مصرف سوخت آن است.

با این حال، این اصطلاح اغلب به عنوان یک بیانیه کلی برای خلاصه کردن هر یک از عواملی که ممکن است در ایجاد آن موثر باشند استفاده می شود.

هنگامی که از این اصطلاح استفاده می شود، مهم است بفهمیم چه چیزی ارائه می شود یا نمی شود، چیزی که یک تامین کننده بالقوه باید بتواند برای خریدار بیان کند.

به عنوان مثال، برای به دست آوردن یک تفکیک سریع از رتبه راندمان خود، به سادگی خروجی دیگ را بگیرید و بر ورودی آن تقسیم کنید.

این یک نقطه شروع برای تحقیق و پرسش خواهد بود، اما به خاطر داشته باشید که این موضوع، همه عواملی که بر راندمان تأثیر می گذارد در نظر نمی گیرد و فقط یک بازتاب کلی ارائه می دهد.

 

اغلب اوقات، یک تامین کننده ممکن است این عدد را به عنوان رتبه نهایی کارایی خود ارائه دهد، بنابراین حتما این موضوع را بپرسید. علاوه بر این، ورودی ها و خروجی های انرژی باید آزادانه در وب سایت شرکت دیگ بخار در اسناد فنی آن فهرست شوند تا خریدار بتواند خودش اعداد را اجرا کند.

اگر یافتن این اعداد دشوار یا غیرممکن باشد، ممکن است در مورد اعتبار آنها سوالاتی ایجاد کند.

 

محاسبات راندمان بویلر

اصطلاحات و محاسبات دیگ بخار

حوزه های مختلفی برای بررسی وجود دارد که به تعیین بازده واقعی دیگ کمک می کند. در اینجا برخی از اصطلاحاتی که ممکن است در این موضوع مطرح شود ذکر کردیم:

راندمان حرارتی – هنگامی که برای دیگ‌های بخار استفاده می‌شود، به کارآیی یک مبدل حرارتی یا مستقیماً، به چگونگی انتقال گرما از منبع سوخت به بخار قابل استفاده، اشاره دارد.

با این حال، تمرکز بر روی مبدل حرارتی است، نه دیگ بخار، حتی اگر این اصطلاح اغلب به اشتباه برای بویلرها به کار می رود.

 

راندمان حرارتی عاملی در بازده کلی است، اما همه چیز و پایان همه چیز نیست، بلکه به طور عادی (کلی) ارائه می شود. بنابراین، در مقایسه یک دیگ بخار با دیگ دیگر، اصطلاح بسیار مفیدی نیست.

راندمان احتراق – این معیاری است که نشان می دهد دیگ چقدر سوخت را می سوزاند.

به طور خاص، به کل گرمای آزاد شده در طی احتراق، منهای گرمایی که در فرآیند احتراق از دست می‌رود، اشاره دارد. در شرایط ایده آل، احتراق دیگ باعث کاهش سوخت نسوخته و هوای اضافی می شود.

با این حال، در یک برنامه دنیای واقعی، شرایط احتراق هرگز عالی نیست و همیشه به مقداری هوای اضافی برای سوختن کامل نیاز دارد. یافتن این تعادل بسیار مهم می شود.

هوای کافی باعث سوخت بلااستفاده و تولید دوده و مونوکسید کربن می شود، در حالی که هوای بیش از حد منجر به تلفات حرارتی می شود. هر دو سناریو تأثیر منفی بر صرفه جویی دارند.

انجام این اندازه گیری به راحتی از طریق آنالیز سریع هوای احتراق با استفاده از یک آنالایزر احتراق انجام می شود و راه خوبی برای مقایسه عملکرد بین دیگ ها است.

افزایش راندمان بویلر – کاهش مصرف انرژی در دیگ بخار

 

تلفات حرارتی – در حالی که به لحاظ فنی معیاری برای راندمان نیست، با این وجود سه نوع کلی از دست دادن گرما وجود دارد که روی دیگ تأثیر می گذارد و به شدت به راندمان کلی آن به شکل انرژی هدر رفته کمک می کند. (و شدیدا در راندمان کلی به شکل انرژی تلف شده تاثیر دارد)

تلفات همرفتی (انتقال گرما) به گرمای از دست رفته از جریان هوای اطراف دیگ اشاره دارد.

تلفات تشعشعی به تلفات ناشی از حرارتی که از پوسته دیگ بخار ساطع می شود، اطلاق می شود.

تلفات پشته به گرمای از دست رفته توسط گازهای خروجی اگزوز اشاره دارد که از پشت دیگ خارج می شوند و هرگز گرما را به آب تغذیه منتقل نکرده اند.

 

آیا هنگام ورود به اتاق دیگ بخار، فوراً متوجه می شوید که چقدر اتاق گرم است؟

آیا ترس از نزدیک شدن بیش از حد به دیگ بخار وجود دارد زیرا ممکن است خود را بسوزانید؟

این یک نشانه مطمئن است که دیگ بخار اتلاف حرارت بالایی را تجربه می کند.

 

راندمان سوخت به بخار – این بهترین اندازه گیری ممکن برای بهره وری است.

مقدار نهایی انرژی را که به بخار تبدیل می شود، با در نظر گرفتن عواملی که به بازده کلی دیگ کمک می کنند، در نظر می گیرد.

هنگامی که یک تامین کننده بالقوه شروع به بحث درباره محصولات می کند، این چیزی است که باید به مشتریان بالقوه ارائه شود.

 

مراقب ادعاهای نادرست باشید

وقتی صحبت از راندمان به میان می آید چیزهای زیادی برای پوشش دادن وجود دارد، و عوامل بیشتری برای تعیین بازده واقعی دیگ وجود دارد، مانند دمای آب تغذیه، فشار بخار، یا سرعت دمش و شلیک.

بنابراین، چرا هر سازنده ای این اعداد را ارائه نمی دهد؟ متأسفانه، همه عادت ندارند که در مورد اعداد کسب و کارشان شفافیت را ارائه دهند.

چندین ترفند صنعتی وجود دارد که می‌توان از آنها برای افزایش مصنوعی اعداد راندمان دیگ استفاده کرد و کاربر نهایی نمی‌خواهد دیر متوجه از دست دادن پولش شود.

بهترین راه برای جلوگیری از این وضعیت این است که از هر تامین کننده بالقوه بخواهید رتبه بازده دیگ بخار را در دنیای واقعی ارائه دهد.

تولیدکنندگان مختلف ممکن است این را با نام‌های متفاوتی بخوانند، اما یک خریدار بالقوه باید بر اساس شرایط تاسیسات مورد نظر، رتبه‌بندی بازده واقعی را به دست بیاورد.

به تولید کننده ای بسنده نکنید که بر اساس شرایطی که ممکن است “شرایط ایده آل” تلقی شود، رتبه بندی فرضی ارائه می دهد.

انتخاب صحیح بویلر

ساده ترین و رایج ترین ترفند برای افزایش رتبه بندی راندمان این است که دیگ بخار را در شرایط عالی با دمای آب ایده آل و احتراق کامل سوخت بدون هیچ گونه تلفات حرارتی راه اندازی کنید.

این شرایط به ندرت در دنیای واقعی وجود دارد، پس چرا باید در اتاق دیگ بخار وجود داشته باشد؟

اطمینان حاصل کنید که عدد ارائه شده برای خریدار و نیازهای او، واقع بینانه باشد، نه تصور ایده آل فرد.

آب تغذیه پروژه چه دمایی خواهد داشت؟ آن واحد خاص در چه فشاری کار می کند؟

یک ضرب المثل قدیمی در مورد مقایسه سیب با سیب و نحوه ارتباط آن با مقایسه متعادل وجود دارد. مقایسه رتبه‌بندی دنیای واقعی با رتبه‌بندی «ایده‌آل» ارزیابی یکسان و مطابقی نیست.

دریافت این اطلاعات از چندین تامین کننده به آنها این امکان را می دهد که سیب ها را با سیب مقایسه کنند و تصمیم درستی بگیرند.

هر تأمین‌کننده‌ای که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد این اطلاعات را ارائه کند، ممکن است سعی در پنهان کردن چیزی داشته باشد.

این مقاله زمانی که به کاهش راندمان دیگ بخار می‌رسد، کاملا سطحی است. با این حال، خریدار برای تصمیم گیری آگاهانه به دانش دایره المعارفی نیاز ندارد.

با پیروی از این مراحل اولیه و پرسیدن چند سوال از پرسنل فروش، یک خریدار بالقوه در راه تصمیم گیری آگاهانه درباره خرید سیستم بخار جدید است.
منبع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *